Słownik pojęć

Wyniki dla hasła: U��o��yskowanie spr����yste balansu

  • Wyważnik balansu (patrz: Wyrównoważanie balansu)

  • Wyrównoważanie balansu

    sprawdzanie równowagi balansu w spoczynku i doprowadzanie do tej równowagi. Każdy balans po osadzeniu na osi jest wyrównoważany. Również po naprawie balansu, np. wymianie osi... zobacz więcej

  • Włos (sprężynka balansu)

    element regulatora balansowego będący sprężynką zwrotną balansu. W pierwszych zegarach balansowych elementem zwrotnym był włos naturalny – szczecina. Po zastąpieniu go metalową sprężynką nazwa „włos” pozostała. Zewnętrzny koniec... zobacz więcej

  • Wkręt balansu

    wkręt stosowany w balansie kompensacyjnym w celu:

    • obciążenia wieńca – jest to wkręt obciążeniowy
    • wyrównoważenia balansu – jest to wkręt wyważeniowy
    Wkręty obciążeniowe są dokręcane do samego łba, a wkręty wyważeniowe można nieco dokręcać lub odkręcać podczas wyrównoważenia balansu.

  • Wałek balansu (patrz: Oś balansu)

  • Ułożyskowanie sprężyste balansu (antyszok)

    ułożyskowanie ślizgowe przeciwwstrząsowe balansu, stosowane w celu ochrony cienkich czopów przed złamaniem podczas silnych wstrząsów i uderzeń. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych takich ułożyskowań... zobacz więcej

  • Oś balansu (szpindel)

    wałek, na którym jest osadzony balans. W budzikach popularnych i chodzikach z wychwytem kołkowym oś balansu jest gładkim wałkiem stalowym z czopami stożkowymi i wycięciem dla przejścia widełek kotwicy. Oś balansu w zegarkach z wychwytem szwajcarskim ma kilka podtoczeń i odsadzeń oraz dwa bardzo cienkie czopy lejkowe pracujące w łożysku kamiennym (zob. łożysko kamienne wzdłużne).

  • Odbijanie (prelowanie) balansu

    zjawisko występujące we współpracy widełek kotwicy z palcem przerzutowym w przypadku zbyt dużej amplitudy balansu, polegające na tym, że palec przerzutowy uderza o zewnętrzne boki widełek, powodując głośne stuki.

  • Napęd elektryczny balansu

    Urządzenie napędowe, w którym balans otrzymuje impuls energii od elektromagnesu, składającego się z cewki i magnesu trwałego. W ten sposób balans staje się zespołem napędowym dla mechanizmu zegarowego. Balans napędzany elektrycznie może otrzymywać impulsy bezpośrednio od elektromagnesu lub pośrednio przez sprężynkę, którą napina elektromagnes. Impulsy energii udzielane przez sprężynkę są stałe i nie zależą od zmian napięcia prądu zasilającego. W zależności od zasady działania rozróżnia się urządzenia napędowe balansu elektromagnetyczne, w których impuls napędowy powstaje wskutek działania nieruchomego elektromagnesu na zworę zamocowaną na osi balansu, oraz urządzenia napędowe magnetoelektryczne, w których impuls napędowy powstaje w wyniku działania pola magnetycznego cewki na pole magnetyczne magnesu trwałego, przy czym cewka jest przymocowana do szkieletu mechanizmu, a magnes do balansu lub odwrotnie.

  • Miarka balansu

    przyrząd do sprawdzania długości osi balansu, np. od końca czopa do ramienia balansu.

  • Elektryczny napęd balansu (patrz: Napęd elektryczny balansu)

  • Cewka sterująca balansu

    stosowana w połączeniu z cewką napędową. Cewka sterująca jest włączana w obwód bazy tranzystora. Pole magnetyczne magnesów trwałych nad cewką sterującą powoduje przewodność tranzystora i przepływ prądu w cewce napędowej (zobacz Napęd elektryczny balansu).

  • Cewka napędowa (robocza) balansu

    cewka stosowana w połączeniu z cewką sterującą w zegarach i zegarkach z magnetoelektrycznym napędem balansu ze sterowaniem bezstykowym (tranzystorowym) . Obie cewki są przymocowane nieruchomo do mechanizmu. Cewka napędowa jest włączana w obwód kolektorowy tranzystora. Wytworzone wskutek przepływu prądu przez cewkę pole magnetyczne współdziała z polem magnetycznym magnesów trwałych umocowanych na balansie, dzięki czemu powstaje siła działająca na balans jako impuls napędowy (zobacz Napęd elektryczny balansu).

  • Cewka impulsowa balansu

    cewka stosowana w zegarach i zegarkach z magnetoelektrycznym napędem balansu ze sterowaniem stykowym. Podczas ruchu balansu cewka impulsowa zamontowana na jego wieńcu przechodzi ponad magnesem trwałym. Wytworzone wskutek przepływu prądu przez cewkę pole magnetyczne współdziała z polem magnetycznym magnesu trwałego, w wyniku czego powstaje siła działająca na cewkę impulsową w kierunku obrotu balansu. Dzięki temu otrzymuje impuls napędowy podtrzymujący jego wahania (zobacz Napęd elektryczny balansu).

  • Błąd pozycyjny balansu (patrz: Wyrównoważanie balansu)

  • Nivachron

    - w połowie 2018 roku Grupa Swatch ogłosiła stworzenie nowego stopu na bazie tytanu – Nivachron. Materiał powstał we współpracy z Audemars Piguet, z myślą o produkcji sprężyn balansu. Wyróżnia się znaczącym ograniczeniem wpływu pól magnetycznych na pracujący czasomierz oraz odpornością na wstrząsy i zmiany temperatury. To zaś przekłada się na zwiększoną precyzję chodu zegarka. (źródło)

  • Syloxi (patent Rolexa)

    materiał, będący budulcem sprężyny balansu mechanizmu zastosowanego m.in. w modelu Datejust Pearlmaster. Jego właściwości pozwalają utrzymać wysoką precyzję działania podczas gdy sprężyna poddawana jest wahaniom temperatury i wpływom pola magnetycznego. (źródło)

  • Wieniec balansu (patrz: Balans)

  • Sprężynka balansu (patrz: Włos)

  • Okres wahań regulatora (np. balansu, wahadła)

    odstęp czasu między dwiema kolejnymi identycznymi fazami ruchu regulatora. Czas trwania jednego wahnięcia regulatora jest równy połowie okresu. (źródło)

  • Kompensacja temperaturowa balansu (patrz: Balans kompensacyjny)

  • Cylinder balansu (patrz: Wychwyt cylindrowy)

  • Flying Tourbillon

    Rozwiązanie mocowania klatki wychwytu i balansu tylko z jednej strony mechanizmu nazywane jest Flying Tourbillonem. (źródło)

  • SpringSEAL

    Opatentowany przez firmę Ball system SpringSEAL® chroni balans zegarka, dzięki czemu sprężyna nie zmienia swojej pozycji podczas pracy. Wyeliminowane zostało również ryzyko „przeskoczenia” włosa balansu. (źródło)

  • Spron 610

    - stop kobaltowo-niklowy posiadający bardzo wysoką elastyczność i wytrzymałość. Wykorzystywany do wykonania sprężyny naciągowej i włosa balansu. Materiał opracowany przez inżynierów Grand Seiko. (źródło)

  • Twinspir

    - sprężyna balansu. Rozwiązanie wprowadzone przez firmę Baume & Mercier. Sprężyna balansu Twinspir, wykonana jest z krzemu. Nowy włos składa się z dwóch warstw, połączonych i pokrytych z wierzchu dwutlenkiem krzemu. Warstwy zostały wykonane w taki sposób, że kryształy, z których się składają, ustawione są przeciwnie do siebie. Producent podkreśla fakt, że różnie zorientowane kryształy w materiale, mogą powodować różne zachowanie elementu z niego wykonanego. Koncepcja sprężyny Twinspir ma zniwelować to zjawisko, poprawiając jednocześnie izochronizm, co wpływa… więcej tutaj: (źródło)

  • Exactomatic

    – system Exactomatic opatentowany przez Vulcain. Działanie systemu polegało na tym, że we wszystkich położeniach zespołu balansu Exactomatic równoważył tarcie, które oddziaływało na oś koła balansowego. Kompensowanie tarcia było wynikiem nieliniowego ułożyskowania sprężystego zespołu… Więcej tutaj: (źródło)

  • Zegarek z ułożyskowaniem przeciwwstrząsowym (patrz: Ułożyskowanie sprężyste balansu)

  • Zegarek szybkobieżny

    zegarek mechaniczny, którego balans wykonuje więcej niż 18 000 wahnięć na godzinę. Zwiększenie liczby wahnięć balansu ma na celu uzyskanie lepszych wyników chodu, gdyż taki zegarek jest mniej wrażliwy na wstrząsy. W zegarku szybkobieżnym balans wykonuje 19 800, 21 600, 28 800 lub 36 000 wahnięć na godzinę.

  • Zegarek roskopfowy

    zegarek skonstruowany przez Georga Friedricha Roskopfa w roku 1867 jako zegarek do pracy w najtrudniejszych warunkach. Zegarki roskopfowe znalazły chętnych nabywców, gdyż są tanie i trwałe. Pominięto w nich pozłacanie części mosiężnych i polerowanie stalowych, a zwrócono większą uwagę na praktyczność. Czopy osi balansu są grube, więc nie ulegają łatwo złamaniu. Wszystkie czopy są ułożyskowane bezpośrednio w otworach płyty i mostków. Zegarek roskopfowy nie ma osi minutowej, więc średnica bębna jest większa od promienia płyty mechanizmu.