Forum zegarów i zegarków
na Instagramie
połączenie dwóch wałków o różnym usytuowaniu osi, umożliwiające przenoszenie ruchu obrotowego. Ma szerokie zastosowanie w budowie maszyn. W zegarach wieżowych przeguby Cardana są stosowane do łączenia wałków pędni, tworzących linię łamaną. Mechanizm chronometru okrętowego ma w obudowie zawieszenie przegubowe Cardana, dzięki czemu utrzymuje się zawsze w pozycji poziomej.
połączenie dwóch elementów mechanizmu umożliwiające ich wzajemny ruch obrotowy dookoła osi lub punktu.
pomieszczenie, które powinno być wygodne, przestronne, jasne i dobrze urządzone. Na jednego pracownika powinno przypadać około 6m² przestrzeni podłogi i 18m³ przestrzeni pracowni. Podłoga powinna być całkowicie pokryta wykładziną podłogową w ciemnym, jednolitym kolorze, zakrywającą wszelkie szczeliny, w których mogłyby się zgubić małe części zegarkowe. Stół roboczy należy ustawić tak, aby miejsce pracy było oświetlone światłem dziennym. Do oświetlenia miejsca pracy w dni pochmurne i z nastaniem zmroku potrzebna jest lampa z możliwością zmiany jej odległości od powierzchni stołu. Oprócz lampy oświetlającej miejsce pracy powinna być jeszcze jedna lampa z mlecznym kloszem, oświetlająca całą pracownię, gdyż posługiwanie się tylko miejscowym oświetleniem jest szkodliwe dla wzroku. Stanowisko pracy zegarmistrza powinno być indywidualnie dopasowane do pracownika.
urządzenie przenoszące ruch obrotowy przekładni chodu zegara wieżowego do przekładni wskazań napędzającej wskazówki. Składa się z wałków pionowych i poziomych, przegubów, sprzęgieł widełkowych, łożysk i rozrządu łączącego wałki pionowe z poziomymi za pomocą zespołu stożkowych kół zębatych.
macki połączone przegubowo za pomocą pierścienia sprężynującego. Precyzyjne rozstawienie macek ustala się pokręcaniem nakrętki.
macki dziesiętne zaopatrzone są w przedłużone ramiona poza połączenie przegubowe oraz w podziałkę milimetrową. Służą do bezpośredniego mierzenia przedmiotów z dokładnością do 0,1 mm. Rozwartość macek wynosi około 12 mm.
rodzaj wychwytu kotwicznego opracowany i opatentowany przez firmę Ulysse Nardin. Jak informuje manufaktura – „był już latający tourbillon – teraz jest latająca kotwica”. Innowacyjność nowego wychwytu bazuje przede wszystkim na elastyczności użytych w nim materiałów. Pomimo zastosowania w nim krzemu, dążono do zastąpienia rozwiązania przegubowego, za pomocą płaskich i elastycznych sprężyn. To właśnie ten element sprawia, że kotwica jest dosłownie umieszczona w powietrzu. (źródło)
Forum zegarów i zegarków
na Instagramie