Słownik pojęć

Wyniki dla hasła: Naci��g automatyczny

  • Zegar z naciągiem automatycznym (patrz: Naciąg automatyczny)

  • Naprawa zegarków z naciągiem automatycznym

    naprawa, którą rozpoczyna się od sprawdzenia stanu ułożyskowania wahnika. Częstą usterką zegarka z naciągiem automatycznym jest ocieranie się wahnika o pokrywkę lub mechanizm z powodu wadliwego ułożyskowania. Czop wahnika z widocznymi śladami zatarcia należy wypolerować, a bardzo wytarty... zobacz więcej

  • Naciąg automatyczny zegarka

    urządzenie umożliwiające wykorzystanie energii z przypadkowych ruchów ręki, na której zegarek jest noszony. Zegarek z naciągiem automatycznym jest zaopatrzony w półkolisty wahnik, ułożyskowany zwykle w środku mechanizmu. Zegarek z automatycznym naciągiem nie wymaga nakręcania główką, co jest niewątpliwie zaletą; jednak istotną jego zaletą jest to, że podczas noszenia go na ręce sprężyna napędowa jest w rzeczywistości zawsze naciągnięta do końca, co korzystnie wpływa na dokładność jego chodu. Mechanizm naciągu automatycznego zegarka jest dość skomplikowany, gdyż przenoszenie ruchów wahnika do wałka sprężyny w celu jej naciągnięcia wymaga przekładni zwalniającej, składającej się z szeregu zębników i kół. Oprócz tego jest potrzebne urządzenie, zwane nawrotnikiem, zamieniające obydwa kierunki ruchu obrotowego wahnika na jeden kierunek ruchu przekładni zwalniającej, oraz specjalne urządzenia zapadkowe zapewniające jeden kierunek obrotu wałka sprężyny w celu jej naciągania; w niektórych „automatach” wmontowuje się wyłącznik naciągu ręcznego (lub automatycznego, gdy nakręca się zegarek główką naciągową), wskaźnik rezerwy napędu i inne urządzenia. W obecnie produkowanych zegarkach z naciągiem automatycznym stosuje się wahniki obrotowe. (źródło)

  • Naciąg automatyczny

    naciąg samoczynny. Do nakręcania zegarów z napędem automatycznym wykorzystuje się zmiany ciśnienia atmosferycznego, zmiany temperatury, promienie światła, prąd elektryczny, a do nakręcania mechanicznych zegarków naręcznych ruchy ręki.

  • Automatyczny zegarek

  • Zegarek z automatycznym naciągiem

    zegarek mechaniczny ze sprężyną napędową nakręcaną za pomocą wahnika.

  • Swing system

    System opracowany przez Nomos. Specjalny wychwyt i mechanizm naciągu zatrzymujący wahnik, kiedy sprężyna główna jest nakręcona do oporu. (źródło)

  • DAVOSA Gentleman Automatic

    seria klasycznych zegarków męskich, z automatycznym naciągiem, o subtelnym wyglądzie. Zegarki idealne na biznesowe okazje. Elegancja w czystym wydaniu! Kolekcja oferowana jest od 2012 roku. (źródło)

  • Swatch Sistem51

    Mechanizm wykonany niemal w całości z plastiku – powstał bez udziału ludzkich rąk w całkowicie zautomatyzowanym procesie. Złożony z 51 komponentów (stąd nazwa) werk, to konstrukcja z automatycznym naciągiem i 90-godzinną rezerwą chodu, którą zbudowano z 5 modułów zespolonych jedną centralnie mocowaną śrubką. (źródło)

  • Zegarek z dodatkowymi elementami komplikującymi konstrukcję jego mechanizmu

    zegarek specjalny, który oprócz wskazywania czasu ma do spełnienia jeszcze inne dodatkowe zadanie. Zegarek skomplikowany wyróżnia się dużą liczbą części o małych wymiarach. Ruchów części często nie można dostrzec nawet przez lupę. Ponieważ w małej przestrzeni znajduje się wiele kół, płytek, dźwigni i sprężynek, więc ze względu na oszczędność miejsca mają one nieraz bardzo dziwne kształty. Do zegarków skomplikowanych należy zegarek z naciągiem automatycznym, zegarek z kalendarzem, budzik naręczny, stoper i zegarek ze stoperem oraz repetier. Do zegarków skomplikowanych należy także zegarek ażurowy (szkieletowy) ze względu na misterne wykonanie i bardzo delikatne części. (źródło)

  • Wyłącznik naciągu automatycznego (patrz: Naciąg automatyczny zegarka)

  • Wskaźnik rezerwy napędu / Wskaźnik rezerwy chodu

    urządzenie wskazujące stan napięcia sprężyny napędowej w zegarkach z naciągiem automatycznym. Wskazuje, na ile godzin chodu jest w danej chwili naciągnięta sprężyna napędowa zegarka. Wskaźnik może być umieszczony na tarczy, od spodniej strony, lub na boku koperty zegarka.

  • Ułożyskowanie toczne

    ułożyskowanie z zastosowaniem elementów pośrednich – kulek lub wałeczków – między łożyskiem a czopem. Rozróżnia się zatem łożyska:

    • kulkowe
    • wałeczkowe
    W mechanizmach zegarowych mogą być stosowane łożyska kulkowe o bardzo małych wymiarach, takie jakie są wykorzystywane w przyrządach mechaniki precyzyjnej. We współczesnych zegarkach z naciągiem automatycznym niektóre firmy szwajcarskie stosują łożyska kulkowe do łożyskowania wahnika.

  • Sprężynka odbojowa

    sprężynka stosowana w zegarkach z naciągiem automatycznym z wahnikiem odbojowym (zob. wahnik). Ruch wahnika ograniczają dwie śrubowe sprężynki odbojowe.

  • Przekładnia różnicowa

    szczególne rozwiązanie przekładni obiegowej. Przekładnia różnicowa ma zastosowanie w napędzie pośrednim wychwytu, w naciągach zegarów elektrycznych, we wskaźnikach stanu nakręcenia sprężyn napędowych chronometrów okrętowych i zegarków z automatycznym naciągiem.

  • Połączenie bagnetowe

    połączenie ułatwiające wielokrotne i szybkie łączenie i rozłączanie części – łączoną część wsuwa się w jednym kierunku i następnie przesuwa ją w kierunku prostopadłym lub skośnym do poprzedniego położenia. Łączone części są zaopatrzone w odpowiadające sobie wycięcia i występy, które po wykonaniu poprzecznego przesunięcia ryglują się wzajemnie i uniemożliwiają rozłączenie. Połączenia bagnetowe może być:

    • przesuwne
    • obrotowe
    Połączenie przesuwne ma zastosowanie do zamocowywania wahnika w automatycznych zegarkach. Połączenie obrotowe - do zamykania wieczka koperty oraz do zamocowywania tarczy w budzikach.

  • Obrotnica

    elektrycznie napędzany przyrząd z wystającymi ramionami, na których umocowuje się naprawione zegarki, przede wszystkim z naciągiem automatycznym. Ciągły obrót i zmiana pozycji zegarka na obrotnicy imitują noszenie go na ręce. Po upływie doby sprawdza się chód zegarka i stan nakręcenia jego sprężyny napędowej.

  • Nawrotnik (patrz: Naciąg automatyczny zegarka)

  • Naprawa zegarków specjalnych

    naprawa wymagająca spokojnej, systematycznej i starannej pracy, gdyż zegarki te są bardziej skomplikowane niż zwykłe. Rozbierając zegarek skomplikowany do naprawy należy dobrze zapamiętać, a nawet narysować i zanotować, w jakim porządku poszczególne części są zmontowane – dzięki temu uniknie się pomyłek i zaoszczędzi czasu przy montażu. Podczas rozbierania należy układać części w takim porządku w jakim wyjmuje się je z zegarka i w odwrotnej kolejności je składać. Zegarek montuje się po naprawieniu jego uszkodzonych części i dokładnym oczyszczeniu. Najpierw składa się mechanizm chodu (bez balansu), a potem urządzenia dodatkowe. Uwagi te dotyczą zarówno naprawy budzików naręcznych, naprawy stoperów i zegarków ze stoperem, naprawy zegarków z kalendarzem, naprawy zegarków z naciągiem automatycznym, jak i naprawy repetierów, w których lepiej jednak jest zmontować mechanizm zespołu repetycyjnego, a potem – resztę. Miejsca trące należy nasmarować uważając, aby nie nałożyć za dużo smaru, gdyż uniemożliwia to sprawne działanie. Szczególnej uwagi wymaga osadzenie wskazówek w stoperach – należy je osadzać bardzo mocno, gdyż podczas nagłych i szybkich ruchów przy kasowaniu wskazań mogą się obluzować.

  • Diashock

    pierwszy automatyczny model w kolekcji Grand Seiko stworzony w 1962 roku.

  • Bezpiecznik elektryczny

    element elektryczny, topikowy lub automatyczny, przerywający obwód prądu podczas zwarcia lub nadmiernego poboru prądu, dzięki któremu uzyskuje się zabezpieczenie urządzenia elektrycznego przed uszkodzeniem. Po przekroczeniu wartości nominalnej przepływającego prądu w bezpieczniku topikowym ulega stopieniu cienki drut topikowy co wymaga wymiany bezpiecznika na nowy, natomiast w bezpieczniku automatycznym pasek bimetalowy rozchyla się wskutek nagrzania i rozwiera styki, co chroni bezpiecznik przed uszkodzeniem.

  • ATMOS

    zegar z automatycznym naciągiem temperaturowym. Regulatorem tego zegara jest balans wiszący, którego okres wahań wynosi 60 s. Zegar jest wyposażony w wychwyt szwajcarski z mineralnymi paletami; odznacza się dużą dokładnością chodu, ale wymaga starannego i sztywnego ustawienia, gdyż jest wrażliwy na wstrząsy.