Recenzja EPOS 3401C Pilot

  • Autor: Łukasz Wojciechowski
  • /
  • Dodano: 23.08.2025
  • /
  • Kategoria: Recenzje i testy
  • /

Recenzja EPOS 3401C Pilot 

Historia zegarków typu Pilot

Dzisiejszy bohater to typowy pilot – zegarek, który chciałem mieć od razu, gdy tylko go ujrzałem. Mowa o EPOS 3401C ref. 3401.132.20.35.24 – czasomierzu o klasycznym wyglądzie, nawiązującym do wzorca wyznaczonego przez takie modele jak IWC Mark XVIII – XX. To linia dopracowana do perfekcji, uznawana dziś za kanon zegarków typu pilot. Ale jak to wszystko się zaczęło?

W latach 30 XX w. niemieckie Ministerstwo Lotnictwa (RLM) zleciło opracowanie dużego, maksymalnie czytelnego zegarka dla pilotów i nawigatorów Luftwaffe. Wymogi były jasne: czytelna tarcza, duża koronka umożliwiająca obsługę w rękawicach, precyzyjny i odporny na wstrząsy mechanizm.

Do projektu przystąpiły takie manufaktury jak IWC, Laco, Stowa, Wempe oraz A. Lange & Söhne. Tak narodził się Beobachtungsuhr (B-Uhr) – wzór, który do dziś stanowi fundament estetyki zegarków lotniczych. Oryginalne egzemplarze miały aż 55 mm średnicy, czarne tarcze z fluorescencyjnymi cyframi arabskimi, charakterystyczny trójkąt z dwiema kropkami na godz. 12, a ich mechanizmy często spełniały kryteria chronometru.

Wyróżniamy dwa główne typy tarcz B-Uhr:

  • Typ A (1939–1941) – prosta numeracja 1–12, duży trójkąt na godz. 12.
  • Typ B (od 1941) – cyfry godzinowe przeniesione do wewnętrznego pierścienia, a zewnętrzna skala minutowa dla lepszej czytelności.

    Źródło: https://www.60clicks.com/stowa-flieger-klassik-40-baumuster-b-uhr-review/

Epos 3401C Pilot reprezentuje typ A, który najbardziej do mnie przemawia – za prostotę, symetrię i ponadczasową funkcjonalność.

Marka EPOS – zegarmistrzowskie dziedzictwo

Historia EPOS to podróż przez kilka pokoleń zegarmistrzów. Marka została założona przez Jamesa Auberta w Vallée de Joux pod nazwą Fabrique de Mécanismes Chronographes. Aubert zasłynął jako innowator – opracował m.in. mechanizm z repetierem minutowym i współtworzył kultowy Landeron 48 ze stoperem. Jego filozofia była prosta: w zegarmistrzostwie nie ma dróg na skróty.
                              

Źródło: https://www.epos.info.pl/epos


Źródło: https://horology-student.org/movements/other-vintage-movements/landeron-48/

Po Jamesie stery przejęli jego siostrzeniec Jean Aubert i zięć Jean Fillon, rozwijając markę o nowe komplikacje: wskaźniki rezerwy chodu, faz księżyca czy skaczącą godzinę.

W czasach kryzysu kwarcowego kluczową postacią stał się Peter Hofer, który wraz z małżonką Erną postawił na mechaniczne zegarki, wierny sztuce tradycyjnego zegarmistrzostwa. To on nadał EPOS motto: „Artistry in watchmaking”.

W 2002 roku przedsiębiorstwo przejęła rodzina Chonge-Forster – z głębokimi korzeniami w szwajcarskim zegarmistrzostwie. Ursula Forster objęła funkcję prezesa, a jej mąż Tamdi został dyrektorem generalnym. To oni rozwinęli markę globalnie, poszerzając ofertę i dbając, by każdy zegarek EPOS pozostał mechanicznym dziełem sztuki w przystępnej cenie.
                                                  

Źródło: https://www.epos.info.pl/epos

EPOS 3401C Pilot – pierwsze wrażenia

Na tarczy widać od razu, że to pilot z krwi i kości: matowa czerń, wyraźne arabskie cyfry, duże wskazówki z masą luminescencyjną i charakterystyczny trójkąt na godz. 12. Subtelny smaczek stanowi motyw sylwetki samolotu z okresu II wojny światowej – drobny detal, który przyciągnął mnie jak magnes neodymowy.

Zegarek ma 43 mm średnicy i 10,7 mm grubości, ale dzięki idealnie wyprofilowanym uchom koperty, świetnie układa się na nadgarstku. Na moim 19,5 cm nadgarstku nosi się komfortowo i nie przytłacza – jest „w punkt”.

Detale i wykonanie

  • Mechanizm: ETA 2824-2 – klasyka niezawodności, regulowana przez EPOS; w moim egzemplarzu odchyłka wynosi 4–8 s/dobę.
  • Koperta: stal szlachetna, szczotkowane boki, polerowana luneta i fazowane krawędzie uch – detale, które sprawiają, że zegarek wygląda na droższy, niż jest w rzeczywistości.
  • Koronka: wygodna, z sygnaturą „e”, ulokowana tradycyjnie na godz. 3.
  • Szkło: szafirowe, z powłoką antyrefleksyjną.
  • Dekiel: przeszklony, z widocznym zdobionym rotorem i pasami genewskimi. Na pierścieniu opis wodoodporności (10 ATM – w starszych modelach było 5 ATM), materiał koperty, numer modelu i sygnatura Swiss Made.
  • Pasek: fabrycznie dostajemy skórę, ale jej jakość mnie nie przekonała – wyglądała „papierowo” i była podatna na zużycie. Zastąpiłem ją dwoma paskami na zamówienie u Mistrza Jakuba Filipa Szymaniaka – czarnym cielęcym i białym z czarnym przeszyciem na lato.
     

Codzienne użytkowanie

Ten zegarek towarzyszy mi często – świetnie komponuje się zarówno z czarną koszulą i dżinsami, jak i z klasyczną skórzaną kurtką. Jego uniwersalny design i jakość wykonania sprawiają, że pasuje na wiele okazji, nie tracąc charakteru prawdziwego pilota.

Podsumowanie

Dlaczego wybrałem akurat tego pilota? Bo EPOS to marka niezależna, rodzinna, wytwarzająca zegarki z dbałością o detale i w uczciwej cenie. Każdy mechanizm jest ręcznie składany i zdobiony, a wzornictwo ma w sobie autentyczny zegarmistrzowski charakter.

Na przestrzeni lat miałem cztery zegarki EPOS i do dziś uważam, że to marka wyjątkowa – przyciąga mnie nie tylko jakością wykończenia i przystępnością cenową, ale również wzornictwem, które pozostaje wierne klasycznym korzeniom zegarmistrzostwa.

EPOS 3401C Pilot jest tego najlepszym przykładem.