Jak się dobrze sprzedać? cz.2

  • Autor: Katarzyna Pajkowska
  • /
  • Dodano: 2.06.2017
  • /

Twoja oferta sprzedaży

Niezależnie od tego, gdzie umieścisz ofertę sprzedaży, musisz pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. W opisie swojej oferty napisz wszystko, co wiesz na temat zegarka, jego pracy, ostatniego serwisu oraz co wchodzi w ofertę sprzedaży. Wprawdzie oferta ma zachęcić do kupna, nie zatajaj wad i usterek zegarka. Uprzedzenie o wadach zegarka nie tylko sprawi, że potencjalny kupiec poczuje do Ciebie zaufanie, ale i uchroni Cię przed roszczeniami nabywcy.

Zmierz i podaj wymiary zegarka (z koronką lub bez), grubość koperty, wymiary paska. Jeśli nie dodasz tego w ogłoszeniu, z pewnością zainteresowani kupnem sami odezwą się do Ciebie. Przeważnie nie mają możliwości obejrzenia i przymierzenia zegarka przed zakupem, dlatego podanie tych informacji jest istotne.

Tytuł sprzedaży to jednak z najistotniejszych składowych Twojej oferty. Oprócz nazwy zegarka i modelu mogą się tam znaleźć informację o roku produkcji, zastosowanych materiałach (np. diamenty na tarczy, stalowa koperta, wodoszczelność itp.). Jeśli Twoja oferta ma trafić do szerszej grupy i decydujesz się na wystawienie zegarka na zagranicznych forach, zarówno tytuł, jak i opis zegarka powinny być napisane w języku angielskim.

Zdjęcia kluczem do zachęcenia klienta

Ze zdjęciami przedmiotów wystawionych na sprzedaż jest jak z jedzeniem-im lepiej wygląda tym bardziej wzmaga to nasz apetyt.

Do powodzenia internetowej sprzedaży niezbędne jest wzbudzenie zaufania w kontrahencie. W tym celu powinniśmy dodać jak największą ilość DOBRYCH zdjęć przedstawiających zegarek w pełnej krasie, ukazując wszystkie jego zalety i wady. Zdjęcie przedmiotu sprzedawanego na aukcji internetowej powinno z jednej strony wiernie oddawać wygląd przedmiotu (rzadko kupujący ma przecież możliwość obejrzeć towar na żywo), a z drugiej strony pokazać go w sposób jak najbardziej atrakcyjny. Wbrew pozorom jedno nie szkodzi drugiemu, a zrobienie dobrych zdjęć na aukcję nie wymaga od nas wynajęcia profesjonalnego studia lub fotografa.

Zegarki z racji wielu powierzchni wykończonych w różny sposób są specyficznym, lecz również wdzięcznym materiałem do fotografii. Wszystkie niezliczone kształty z mieniącymi się odblaskami są zmorą dla wielu nawet najbardziej doświadczanych fotografów. Pierwszą i podstawową rzeczą musi być wyczyszczenie zegarka z wszelkich odcisków palców, plamek i kurzu. Niema chyba nic gorszego niż piękny zegarek, z tłustymi plamami na szkle. Zegarek wyczyść delikatnie, używając miękkiego materiału np. ściereczki do okularów.

Najczęstszym problem przy fotografowaniu zegarków jest odbijająca się żarówka. Nic strasznego, efekt można łatwo usunąć, doczepiając do lampki kawałek kalki technicznej która, rozproszy światło. Jeśli jesteś ciekaw jak ustawić parametry aparatu, odpowiedź znajdziesz na naszym forum (link poniżej).

Jeśli sprzedawany przedmiot to zestaw, nie zapomnijmy zrobić zdjęcia pokazującego wszystkie jego elementy jednocześnie. Pamiętaj o tym, żeby na zdjęciach przedstawić zegarek z wszystkimi detalami i szczegółami, nie zapominając o zdjęciach koronki, dekla, napisów na tarczy oraz indeksów. Równie ważne jest zdjęcie mechanizmu, jaki został zastosowany, zwłaszcza w przypadku zegarków mechanicznych. Najlepiej nie próbować otwierać domowymi sposobami, a udać się do zaufanego zegarmistrza, który specjalnymi narzędziami oraz wprawionymi dłońmi potrafi otworzyć zegarek, nie zostawiając po sobie śladów. Wszystkio to pozwoli zainteresowanemu ocenić stan zegarka oraz poświadczą o jego oryginalności.

Zasady są po to, żeby je łamać. Dlatego do zdjęć, które mają za zadanie jedynie zaprezentować stan techniczny zegarka, warto dodać zdjęcie „lifestyle’owe”. Efektownie zaaranżowana i sfotografowana „scenka rodzajowa” może skuteczniej zachęcić do zakupu niż neutralne zdjęcie poglądowe. Do tego typu zdjęć można wykorzystać wszystko, co znajduje się w naszym otoczeniu-butelka dobrego trunku, książki, muszelki- ogranicza Cię tylko Twoja głowa.

Jeśli zegarek ma wskazówki pokryte luminoforem i chcemy pokazać jak świecą, przed zrobieniem zdjęcia najlepiej wskazówki naświetlić (np. za pomocą lampy ultrafioletowej), ustawić czas i przesłonę oraz długiego czasu naświetlania. Wszystkie szczegóły mają znaczenie dlatego wskazówki na zdjęciach ustawione są w pozycji 10:10. Większość napisów na tarczy umiejscowiona jest w okolicach godziny 12, takie ustawienie wskazówek nie zasłania najistotniejszych elementów tarczy. Zawsze i bezsprzecznie powinniśmy używać statywu, nawet jeśli jesteśmy w stanie wykonać dobre zdjęcia bez jego użycia. Użycie statywu i samowyzwalacza daje pewność, że zdjęcie będzie nie tylko nie poruszone, ale i nie zostaną uwiecznione nasze dłonie bądź element garderoby.

Jak widać powyżej, wcale nie trzeba profesjonalnego aparatu ani oświetlenia, żeby zrobić dobre zdjęcia zegarka. Wprawdzie nie będą to fotografie katalogowe ani nadające się na bilbordy, ale z pewnością zwiększą szanse na sprzedanie zegarka.

Prowizje na aukcjach

Wszystkie strony prowadzące sprzedaż internetową naliczają większą lub mniejszą prowizję za wystawienie i sprzedaż przedmiotów. W przypadku allegro.pl prowizja od sprzedaży naliczana jest w zależności od ceny końcowej przedmiotu, kategorii jego wystawienia oraz od liczby przedmiotów, które zostały sprzedane, sprzedający jest też obciążony kosztami wystawienia przedmiotu, bez względu na to, czy przedmiot zostanie sprzedany, czy nie.

Jeśli potrzebujesz obliczyć prowizję, jaką przyjdzie Ci zapłacić za sprzedaż zegarka w tym serwisie, odsyłamy do kalkulatora prowizji – alleprowizja.pl – stworzonego przez naszego forumowicza Dyziooo.

Tymi samymi opłatami jesteśmy obciążeni na innych serwisach aukcyjnych. Jedynie w kategorii „motoryzacja: pojazdy” w serwisie ebay.pl nienaliczane są opłaty za wstawienie przedmiotu na sprzedaż. Prowizja od ceny końcowej nie jest naliczana, jeśli przedmiot nie został sprzedany, jeśli aukcja zakończyła się sukcesem, pobierane jest 2.7% ceny końcowej, ale nie więcej niż 46.79 zł. Prywatni sprzedawcy mogą wystawiać oferty z ceną Kup teraz: 3, 5, 7, 14 i 30 dniowe. Polski ebay jest darmowy, ale musimy się liczyć z mniejszą grupą odbiorców naszej oferty. Zagraniczne strony zapewniają nam większy zasięg, nasuwa się jednak wiele pytań i wątpliwości.

Krajowa wysyłka zegarka

Istnieje kilka mniej lub bardziej ryzykownych form wysyłki zegarka. Największym ryzykiem obarczone są przesyłki nierejestrowane, czyli zwyczajna przesyłka listowa (ekonomiczna lub priorytetowa). Każda inna przesyłka nadawana przez Pocztę Polską jako paczka jest przesyłką rejestrowaną. Oznacza to, że nadawca otrzymuje potwierdzenie nadania oraz przesyłka posiada własny, unikalny numer identyfikacyjny, który umożliwia m.in. śledzenie drogi przesyłki. Potwierdzenie nadania stanowi natomiast dowód nadania, który jest niezbędny w przypadku reklamacji. Przesyłką rejestrowaną może też być przesyłka listowa tzw. polecona-ekonomiczna lub priorytetowa.

Paczka ekonomiczna wysłana Pocztą Polską obsługiwana jest w standardzie D+3 co oznacza, że zostanie doręczona do odbiorcy w przeciągu trzech dni roboczych od dnia jej nadania. Paczka priorytetowa obsługiwana jest w standardzie D+1 co oznacza, że doręczenie powinno nastąpić w następnym dniu roboczym po nadaniu paczki. W obu przypadkach terminy nie są gwarantowane tylko deklarowane. Możemy również skorzystać z kuriera poczty Polskiej. Pocztex gwarantuje odebranie przesyłki wprost od nadawcy i dostarczenie jej na czas pod wskazany adres, oferując przy tym wachlarz dodatkowych możliwości. Korzystną alternatywą dla poczty jest skorzystanie z firmy kurierskiej, ale i tutaj pojawiają się niekiedy małe i duże problemy. Każda forma wysyłki zegarka niesie za sobą pewne ryzyko, te bardziej wartościowe przesyłki możemy ubezpieczyć przed ewentualnymi nieprzewidzianymi zdarzeniami jak np. strata, zniszczenie, uszkodzenie.

Zegarek powinien mieć jak najmniej miejsca do przemieszczania, jest to bardzo delikatny przedmiot i nawet najmniejsze uderzenie może mu poważnie zaszkodzić. Wybierz pudełko nieco większe od wysyłanego przedmiotu, aby dało się szczelnie otulić przedmiot ze wszystkich stron materiałem opakowaniowym. Pakując zegarek, korzystaj z folii bąbelkowej, kulek styropianowych, pianki lub papieru by przedmiot nie mógł się przemieszczać wewnątrz pudełka. Samo pudełko zaklej solidną taśmą i wzmocnij wszystkie jego krawędzie. W kwestii wysyłki najlepiej umówić się z kupującym na odpowiadającą wam obojgu formę, być może miał już przykre doświadczenia z proponowaną przez Ciebie firmą kurierską i zaproponuje Ci inną. 

Rękojmia

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, konsumentowi zawsze przysługuje rękojmia, niezależnie od rodzaju nabywanego towaru. Okres rękojmi na rzeczy używane wynosi rok czasu, a dwie najistotniejsze przesłanki determinujące odpowiedzialność sprzedawcy to stan wiedzy kupującego w momencie zawierania umowy i moment powstania wady. Sprzedawca nie odpowiada za wadę, jeśli kupujący wiedział o jej istnieniu w chwili zakupu, powszechnie przyjmuje się też, że sprzedawca nie odpowiada za wady rzeczy używanej wynikające z normalnego korzystania z niej. Istotny jest również fakt, że jeśli sprzedawca podstępnie zataił wady towaru, konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady. Sprzedawca zwolniony jest z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli nabywca, w momencie zawarcia umowy wiedział o wadzie produktu. Wada ta nie będzie podlegała reklamacji, ale towar można zareklamować, jeżeli ujawni się w nim inna usterka-nieznana konsumentowi w momencie zakupu.

Budowanie zaufania

Zbudowanie zaufania to pracochłonny proces, w szczególności zalecany, jeśli posiadasz bądź zamierzasz posiadać, sprzedać wiele zegarków. Nawet przy pojedynczej transakcji proste czynności jak rzetelne i szybkie odpowiadanie na wiadomości, niezwłoczne wysłanie zegarka, elastyczność w kwestii wysyłki i zapłaty, zaowocują sprawniejszą transakcją, szybszą sprzedażą, oraz zbudowaniem zaufania wśród społeczności.